Medezeggenschapsraad


Wat is de Medezeggenschapsraad (MR)?
De MR bestaat uit zes leden, waarvan de helft leerkrachten en de helft ouders zijn. De medezeggenschap is wettelijk geregeld in de Wet Medenzeggenschap op Scholen (WMS). Een MR-lid heeft zitting voor een periode van drie jaar en is maximaal voor twee termijnen herkiesbaar. Een lid van de medezeggenschapsraad treedt na zijn zittingsperiode af en is onmiddellijk herkiesbaar.

Wat is het belang van de MR?
De MR is bovenal een betrokken, constructieve groep ouders en leerkrachten. Zij dragen de school en zijn dagelijkse gang van zaken een warm hart toe in het belang van de kinderen.
De gezamenlijke inbreng van leerkrachten en ouders in de medezeggenschapsraad bepaalt mede de kwaliteit van het onderwijs op school. Samen kunnen we meer. 

Wat doet de MR?
De MR overlegt hiervoor met de directie over onder andere:
  • voorgenomen beleid,
  • schoolgids,
  • scholingsplannen,
  • toezicht oudervereniging,
  • schooltijden,
  • schoolondersteuningsprofiel,
  • budgettering en formatie van de school,
  • vakantieroosters.
De medezeggenschapsraad heeft hierin instemming- of adviesrecht en mag uiteraard ook ongevraagd advies uitbrengen. Met de oudervereniging en de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van Condor heeft de MR regelmatig contact.

Wat zijn de actuele gespreksonderwerpen van de MR?
De MR vergadert zo’n zes keer per jaar over beleidsmatige onderwerpen. De directie is daarbij ook vaak aanwezig om mededelingen te doen, beleidsvoornemens toe te lichten en om te reageren op vragen van de MR.
Periodiek terugkerende en actuele gespreksonderwerpen zijn:
  1. Begroting
    De MR heeft adviesrecht op de begroting, en rekent elk jaar mee. 
  2. Schoolgids
    Ieder jaar leest de MR de schoolgids. De MR heeft instemmingsrecht op de schoolgids. Belangrijke wijzigingen en/of toevoegingen worden besproken met de MR.
  3. Passend onderwijs.
    De MR heeft adviesrecht bij het schoolondersteuningsprofiel.
  4. Overige zaken met een beleidsmatig karakter.
Ieder jaar stelt de MR een activiteitenplan op. Vraag het één van de MR-leden als u het activiteitenplan wilt inzien.
 
Wie zijn de leden van de MR?
Voor vragen en opmerkingen kun je altijd bij de leden van de MR terecht. Hieronder stellen zij zich aan u voor.
 
   
Patrice Hopmans (secretaris)
Mijn naam is Patrice Hopmans. Ik zit in de MR namens de personeelsgeleding en ben tevens secretaris van de MR. Momenteel werk ik met veel plezier in groep 6. 
    Marleen Berg
Mijn naam is Marleen Berg en ik ben de leerkracht van groep 3 en 1-2b. Sinds schooljaar 2016-2017 maak ik deel uit van de MR. Ik wil graag meedenken over de toekomstige ontwikkelingen van school en vind het belangrijk om dit als school samen met ouders te doen. 
    Birgit Ratering Arntz
Mijn naam is Birgit Ratering Arntz, leerkracht van groep 1-2a
Ik ben lid van de MR omdat ik graag met ouders en collega's meedenk over huidige en toekomstige ontwikkelingen binnen onze school. Ik hoop dat iedere ouder of collega mij- of één van de andere MR-leden aanspreekt om vragen te stellen of zaken te bespreken. Zo kunnen we samen zorgen voor antwoorden, oplossingen en nieuwe ideeën.
   
Suzanne Thiessen (voorzitter)
Ik ben Suzanne Thiessen, moeder van twee kinderen die op de Komeet zitten: Evi en Ben. Ik ben lid van de MR om de ouders te vertegenwoordigen, omdat ik het belangrijk vind om betrokken te zijn bij de school en zo mede richting te kunnen geven aan toekomst van de school.
Wanneer er vragen zijn of zaken waar overige ouders mee zitten of tegenaan lopen, dan hoop ik dat ze die bij mij of één van de andere MR leden inbrengen, zodat we gezamenlijk ervoor kunnen zorgen dat basisschool de Komeet een fijne leeromgeving blijft!
  Anne-Marie Fontein-Konings
Mijn naam is Anne-Marie Fontein-Konings en ik ben moeder van Luke die in groep 2 van de Komeet zit. Sinds schooljaar 2016-2017 zit ik in de MR. Ik vind het belangrijk om als ouder betrokken te zijn bij de ontwikkelingen van de school.
    John Reijnen
(Nieuw lid in 2017-2018, tekst volgt)